Бухгалтерія та податкова звітність: як вони пов’язані і навіщо ФОП автоматизувати їх.

Законодавче регулювання

Відповідно до положень Господарського кодексу усі суб'єкти господарювання зобов'язані вести первинний (оперативний) облік результатів своєї роботи. Податковий кодекс України (ст. 44) також чітко визначає, що для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, що пов’язані з оподаткуванням на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку та інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Варто зазначити, що для обрахунку об’єкта оподаткування платник податку використовує дані саме бухгалтерського обліку, тому дані для заповнення декларацій визначаються на підставі первинки.

Відповідно до п. 44.3 ст. 44 ПК України платники податків зобов'язані забезпечити зберігання таких документів протягом визначених законодавством термінів, але не менш як 1095 днів з дня подання податкової звітності, для складення якої використовуються зазначені документи, а в разі її неподання - з передбаченого ПКУ граничного терміну подання такої звітності. 

Всі пам’ятають, що з 1 січня 2021 року втратили чинність форми Книги обліку доходів, Книги обліку доходів і витрат та порядки їх ведення та скасовано реєстрацію книг у податкових органах. Однак, запроваджені зміни жодним чином не передбачають відсутність обліку доходів та витрат, а лише надають право вести його в довільній: паперовій або електронній формі.

Більш того, при проведенні перевірок посадові особи контролюючих органів МАЮТЬ ПРАВО (ст.85 ПКУ) отримувати у платників податків належним чином завірені копії первинних фінансово-господарських, бухгалтерських та інших документів, що можуть свідчити про приховування (заниження) об'єктів оподаткування, несплату податків, зборів, платежів, порушення вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи (п. 85.4 ПКУ). Однак, не спішіть при першій вимозі податкової, надавати їм їх, адже вимога має бути обґрунтованою, чим часто легковажать податківці в пошуках «жертви». Але про це в наступних статтях.


Первинна документація, яка б мала бути у ФОП:

- Книга обліку доходів 

- Банківська виписка з рахунку

- Фіскальний чек при розрахунках готівкою через РРО,

- Товарний чек, розрахункова квитанція

- Акти закупівлі 

- Акт приймання –передачі виконаних робіт 

- Акт наданих послуг 

- Товарно-транспортні накладні

- Накладні

- Рахунки, інвойси

- Інші

Відповідальність

Згідно із ст.121 Податкового кодексу, незабезпечення платником податків зберігання первинних документів, облікових та інших регістрів, а також інших документів з питань обчислення і сплати податків та зборів протягом установлених ст. 44 ПКУ строків їх зберігання  та/або ненадання платником податків контролюючим органам оригіналів документів чи їх копій при здійсненні податкового контролю у випадках, передбачених цим Кодексом, –тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 1020 гривень. Ті самі дії, вчинені платником податків, до якого протягом року - 2040 гривень.

Простий бухгалтерський облік – місія здійсненна

Читаючи скільки всього необхідно робити ФОП, страх щось забути є абсолютно зрозумілим і обґрунтованим. Часто, щоб уникнути помилок і штрафів, ФОП наймають бухгалтера, або ж укладають договори на бухгалтерський супровід. Та всі знають приповідку, що немає нічого дорожчого за дешевого бухгалтера. Отож, і тут ризики.

Щоб не загрузнути в документальних клопотах і не припинити діяльність через завантаженість оформленням первинних документів і бухгалтерським обліком, найвигідніше для ФОП буде автоматизувати його за допомогою застосунку Fairo. Таким чином ви отримаєте вже готові шаблони документів, зможете автоматично формувати інвойси, акти, вести облік доходів, формувати та подавати звітність, сплачувати податки.

При потребі (перевірці), усі документи будуть доступні для друку. Отож, дотримання норм та вимог законодавства вам гарантоване.